**Suhaila's area**
cara-cara tak nak mengantuk dalam kelas
Saturday, January 15, 2011 | 12:03 AM | 2 ♥ Sweet Candy
ASSALAMUALAIKUM


mengantuk dalam kelas?mesti selalu kan,jangan nak tipu laa,,sue taw,sebab sue pun mengalaminya:)lagi-lagi budak-budak yang duk hostel nie,,cikgu pun mesti pelik,,tidur dan mengantuk aja memanjang,asal cikgu bukak mulut,mula la dia berzikir angguk-angguk,geleng-geleng dye tuh,,menyirap aja cikgu kan,,nak tak nak,buat bodoh aja,sebab dah malas nak melayan perangai anak didiknya,tapi kat sekolah sue nie,sebab kan penyakit nieh sudah terkena kepada semua pelajar dan tahapnya agak kronik jugak,cikguHEM sekolah telah menyatakan satu peraturan,"pelajar-pelajar selepas ini kalau ada sesiapa yang tidur di dalam kelas sewaktu cikgu mengajar,nama akan diambil dan akan dihantar kepada saya"haa,,tak cuak kau macam tuh,tak pasal-pasal parent naik pejabat sekolah kan,


okay,,pada minggu lepas sekolah mengadakan satu sesi motivasi untuk pelajar tingkatan 5,motivasi ini diberi oleh ex-mozac,dia suruh kitorunk panggil dia atuk aja,,sempoi kan,tapi ceramahnya memang berkesan,melekat di otak insyaAllah tak keluar dari otak,hurm,dalam ceramah hari tuh beliau ada bagi tips macam mana nak elakkan mengantuk dalam kelas,,sebab selalu mangantuk nie kerana KEKURANGAN OXYGEN.jadi kena lah tambah oxygen banyak-banyak dalam badan.nak tahu macam mana?nieh:


1.makan makanan yang mempunyai banyak zat besi.kenapa?sebab zat besi ini berfungsi untuk mencantumkan haemoglobin dan oxygen.contoh makanan nye adalah,tak lain tak bukan adalah sayur:)sayur yang mempunyai banyak chlorophyll juga seperti ulam:)




2.banyak makan magnesium jugak kerana ia sebahagian dari zat besi:)



3.VITAMIN B-COMPLEX.!ini penting taw.salah satu nya adalan soya.soya bertindak untuk melonggarkan salur darah.selain itu,kurma,madu ban kismis juga mengandungi vitamin b-complex:)



4.mesti ada yang geli dan tak suka nak makan sayur kan,ada juga orang yang tak suka soya,jadi di sini saya menasihatkan korunk yang tak suka dan alah dengan benda-benda yang macam nie,boleh la makan makanan yang mengandungi semua khasiat di atas,iaitu.TELUR:)






jadi kat sini amal-amal kan lah untuk elakkan mengantuk dalam kelas,70 percent datang dari pembelajaran dalam kelas.ingat tuh.!focus in class is so important,so don't u ever to sleep.!



ASSALAMUALAIKUM :)
pic from google:)









♥ The Boss ♥

  
 Assalamualaikum :) I am suhaila. A girl who is trying to be a better muslimah through days. Pray for Gaza, please <3

♥ Leave me a message ♥



♥ Credits To ♥

Skin By Little Miss : //Suhaila Roslan
Edit by You : SUHAILAofie